Операта Орфей и Евридика от афиша на Римски терми
Операта Орфей и Евридика от афиша на Римски терми е един от най-привлекателните акценти в художествения сценарий на XVI издание на формата.
Предвидените дати са две – 17.07.2018 и 20.07.2018 в автентичната обстановка на историческата ценност във Варна.
Операта Орфей и Евридика от афиша на Римски терми се играе за пореден път тук, след премиерата за Варна в рамките на Международен музикален фестивал Варненско лято миналата година.
Едва ли има по-подходящо място да се пресъздаде този прекрасен спектакъл, в атмосферата на старинната руина, пренасяйки се имагинерно в други измерения, с помощта и силата на изкуството и блестящият екип, който се потруди усърдно да създаде тази оперна перла в морската столица.
Колаборацията между Държавна опера Варна и Младежка оперна асоциация Кипър, създаде отлични условия за чувствителна и съкровена възтановка на първата реформаторска опера на Кристоф Вилибалд Глук – „Орфей и Евридика“.
В главните роли, сценични превъплъщения изграждат на високо вокално и художествено артистично ниво: Цвета Христофору, в образа на Орфей, Даниела Димова, в персонажа на Евридика и Лиляна Кондова в ролята на Амур.
Подкрепени професионално от танцовото съвършенство на Катерина Петрова, като Душата на Евридика и Цецо Иванов, като Душата на Орфей, а също така и от великолепното внушение на хора на Държавна опера Варна и вокалното присъствие на певците от Младежка оперна асоциация – Кипър.
В творческото единство в интерпретацията на тази съвършена музикално-сценична творба участваха и музикантският прочит на партитурата от диригентът Цветан Крумов и сценографското и хореографско виждане, съответно на Пламен Карталов и Риолина Топалова.
В празничната музикална вечер на 17.07.2018г. от 21.00 ч. в ареала на Римски терми Варна се представи операта „Орфей и Евридика“ от Глук.
Атмосферата бе чудесна – под открито небе – и излъчваше съвършено друг опияняващ културен аромат.
Освен прекрасното предчувствие за музикалното събитие, предвкусвайки красиви естетически преживявания, българските и чуждестранните гости се радваха и на историческата забележителност, правейки си многобройни снимки за спомен.
Операта Орфей и Евридика от афиша на Римски терми започна с красивата увертюра на творбата, под взискателното дирижиране на маестро Цветан Крумов.
Изключително силната и трудна роля на Орфей бе великолепно пресъздадена от Цвета Христофору, мецосопран, с професионализъм и стоицизъм в бездиханната и нескончаема серия от арии и речитативи.
Освен това от началото до самия край, певицата изграждаше достоверно мъжкият образ с невероятна актьорска игра и емоционално съпреживяване на събитията.
Цвета Христофору обиграваше цялата сцена с артистичното си и певческо присъствие, създавайки живост на възприятията.
Колоритни бяха играта и пеенето на Лиляна Кондова, в ролята на Амур, впечатлявайки публиката с открояващия се топъл тембър на гласа й.
Първо действие завърши с невероятно трудната ария на Орфей „Аdio“, изпъстрена с много юбилации и сложни пасажи, в която пролича техниката, издържливостта и величината на гласа на Цвета Христофору, което спонтанно предизвика бурните овации на публиката.
Второ действие започна с мизансцен на сенките в ада, под кърваво червените цветове на прожекторите.
Хорът се изявяваше стерео фонично на сцената и отстрани нея, което постигна панорамен ефект в звуковото пространство, а умиротворяващата ария на Орфей, изобилстваща от много високи тонове и украшения, умилостиви и успокои фуриите.
Под звуците на прословутото флейтово соло, танцуваха душите на Орфей и Евридика, в сложната танцова интерпретация, с множество повдигащи фигури на Цецо Иванов и Катерина Петрова, които разчувствуваха присъстващите.
Красивата алюзия бе разкрасена и от арията на Евридика, в изпълнение на Даниела Димова, сопран, която се включи категорично и характерно, а хорът красиво пригласяше, повтаряйки фразите й.
Редуването на арии и речитативи, с красиво доизразяване в стилистиката на оркестъра и хора продължи до срещата на главните герои в съдбовен напрегнат речитатив между тях.
Драматично приповдигнатият музикален диалог, предшестваше прекрасно изпетия дует между Орфей и Евридика, в чийто вокален ансамбъл прозираше певческия и театрален талант на двете оперни артистки.
Трудността на ролите им се подсилваше, освен от твърде виртуозните вокални партии и от поверието, че Орфей не трябва да поглежда към Евридика, за да я изведе от ада и по този начин игровият контакт се усложняваше допълнително.
Популярната ария на Орфей „Аз изгубих Евридика“ бе изпята разгърнато, сърцато и прочувствено от Цвета Христофору, независимо сложността на мелодиката в интервалово отношение.
След възкръсването на Евридика с помощта на Амур, и след превъзходно поднесената от Даниела Димова тъжна и сърцераздирателна ария на Евридика, се оформи радостно приповдигнат вокален терцет от тримата главни герои.
Публиката реагира с шумни ръкопляскания, минути преди финалната за операта сцена.
Тя бе осъществена тържествено с оркестров и хоров музикален апотеоз, в който релефно се очертаха и образите на Орфей, Амур и Евридика.
Публиката стана на крака, приветствайки артистите и победата на любовта.
Операта Орфей и Евридика от афиша на Римски терми вече стана една добра традиция.
Традиция на таланта на изпълнителите и силата на изкуството, чиято художествена правда е по-силна дори и от самия живот.
автор и снимки Татяна Капричева
Харесване на това:
Харесвам Зареждане...
%d блогъра харесват това: